Myself

Nur Akmaliah Binti Alias
*18 April 1996
*Smk Seri Berang, Kuala Berang, Hulu Terengganu.
*Alias Bin Ismail (Ayah), Rosmawati Abdullah (Ibu)
*Pernah menyertai Kem Pembinaan Bakat Remaja 1Malaysia 2012 di Port Dickson, Negeri Sembilan.
*Pernah memenangi tempat ke-3 Hadiah Galakan Tunas Remaja peringkat kebangsaan, tempat ke-2 Pertandingan Puisi dan Lagu peringkat negeri, johan Pertandingan Drama Komsas peringkat daerah, Pelajar Harapan Bahasa Melayu, tempat ke-2 Pertandingan Speech Choir Piala DiRaja, johan Pertandingan Deklamasi Puisi sambutan kemerdekaan/pencegahan dadah/ hari guru peringkat negeri, johan Pertandingan Esei Kebersihan peringkat negeri.
*Pernah tersiar cerpen "Seorang Anjing" September 2012 dan "Teh Herba untuk Farid" Mac 2014 di halaman Cerpen daripada Sisiwa dalam Majalah Dewan Siswa.
*Merupakan mantan peserta Minggu Penulis Remaja (MPR) 2013.

Saturday, 9 November 2013

Demam peperiksaan (Sijil Pelajaran Malaysia 2013)







 Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Saya, Nur Akmaliah Binti Alias merupakan salah seorang calon SPM 2013 ingin memohon maaf dari hujung rambut sampai hujung kaki sekiranya saya terkasar bahasa, tersilap bicara kepada semua sahabat yang seusia dengan saya dan sahabat2 lain yang mengenali diri saya di luar sana supaya diampunkan segala kesilapan. Jutaan terima kasih atas ilmu yang diberi tidak kira secara langsung atau tidak langsung. Halalkan semua ilmu yang dicurahkan sepanjang perkenalan kita. Kepada semua rakan yang sokong dan mendoakan saya tidak kira yang lebih muda atau lebih tau daripada saya, terima kasih tidak terhingga atas ketulusan hati tersebut. Sempena meniti hari-hari yang tersisa sebelum SPM menjelma, saya ingin mengucapkan Selamat Menduduki Peperiksaan SPM dan Selamat Berperang untuk masa hadapan. Kepada sahabat-sahabat istimewa (nama dirahsiakan) jawablah mengikut kehendak soalan dan lakukan yang terbaik! Saya yakin kalian boleh dan mampu melakukannya. Baca soalan dengan berhati-hati serta jawablah soalan tersebut dengan hati yang tenang dan tenteram. Kalian mampu menjadi pelajar-pelajar cemerlang! Kita mesti kuatkan semangat dan berganding bahu unutk melonjakkan nama SMK Seri Berang dengan keputusan yang baik pada tahun ini. Ingat! berhenti dahulu menonton televisyen, bermain permainan video dan lain-lain dalam masa sebulan ini. Lakukannya demi masa hadapan anda!




Jangan jadi seperti gambar di atas, ye? :D Jawab berdasarkan hati dan perasaan. 
"HOLIDAY", jangan digatal-gatalkan diri pergi bercuti semasa cuti minggu. Hal ini akan menyebabkan anda ketinggalan kelas-kelas tambahan yang cikgu-cikgu jalankan. Selain itu, maklumat-maklumat penting yang mungkin berguna sewaktu persediaan menghadapi kertas-kertas peperiksaan seterusnya. Nak cakap teruk pun tak jugak, tetapi korang mesti fikirkan masa hadapan. Sekarang, pekerjaan sangat sukar dan perbelanjaan isi rumah semakin bertambah. Adakah anda tidak kasihankan ibu bapa anda? Adakah anda akan selama-lamanya bergantung terhadap usaha mereka? Mereka juga manusia dan satu hari nanti, mereka akan meninggalkan kita di dunia ini. 

Sebelum nasi menjadi bubur, sediakan payung sebelum hujan.














Terima kasih sudi baca entry ni :)

Thursday, 8 August 2013

Selamat Hari Raya Aidilfitri!



Selamat Menyambut Bulan Baru kepada semua saudara Islam yang seagama dengan saya. Hari ini  
( 08.08.2013), kita menyambut hari raya aidilfitri dengan perasaan teruja, gembira dan sebagainya. Namun, kita mesti mengingati saudara-saudara kita yang kurang bernasib baik. Jika mempunyai waktu, kita perlulah melawat atau menziarahi saudara-saudara terdekat dan sahabat-sahabat handai untuk mengeratkan hubungan silaturahim serta bertukar-tukar pendapat. Duit raya menjadi topik utama apabila memasuki bulan Syawal. Kebiasaanya, orang yang lebih dewasa akan memberi duit raya kepada kanak-kanak sebagai UPAH berpuasa. Hal ini dapat menggalakkan kanak-kanak untuk berpuasa pada tahun-tahun seterusnya. Bersyukurlah dengan segala NIKMAT yang telah diberikan kepada kita sebagai penerus GENERASI masa hadapan. Semoga kita diberi peluang untuk beribadat pada bulan barakah iaitu Bulan Ramadan. Semoga kita dapat bertemu dengan LAILATUL QADAR yang baru sahaja meninggalkan kita. Aminn...

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI!
DARIPADA: NUR AKMALIAH DAN KELUARGA.










Terima kasih sudi baca entry ni :)

Sunday, 14 July 2013

Happy Fasting!

Assalamualaikum!!
Dah lama Ya tak kemaskini blog ni. Hmm...pejam celik, pejam celik, dah masuk bulan puasa... Ya harap semua berpuasa penuh, ye? Bagi yang belum habis ganti puasa tu, ganti lah cepat-cepat lepas tamat bulan puasa ni...tetapi korang mesti ingat satu perkara. Pertama, korang TAK BOLEH BAYAR FIDYAH!
Tau tak apakah maksud fidyah? Fidyah ialah mengeluarkan secupak makanan asasi kepada fakir miskin bagi menggantikan satu hari puasa yang ditinggalkan. 
Org yg wajib membayah fidyah ialah:
1. org sakit yg tiada harapan utk sembuh.
2. org yg bekerja kuat sepanjang masa
3. org yg terlalu tua dan tidak berdaya utk berpuasa.
Kedua, bilangan hari yang korang tinggalkan AKAN BERGANDA apabila cukup setahun.
Contohnya: korang tinggal puasa 2 hari. Kalau korang tak ganti sampai bulan puasa tahun berikutnya, bilangan yang korang mesti ganti menjadi 4 hari.
Sebab itulah, Rasulullah S.A.W menyarankan supaya ganti puasa secepat yang boleh.
Setakat ini jelah, Ya boleh kongsi dgn kawan-kawan.
Assalamualaikum, kawan-kawan...

SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADAN AL-MUBARAK!!!
SELAMAT BERAMAL IBADAT!









Terima kasih sudi baca entry ni :)

Friday, 14 June 2013

jurukamera ohh jurukamera



Cantik sangat gambar ni! Pandai juga aku ambik posisinya, bukan? hahaha...
Kalau ada kamera canon sendiri, memang jadi "photographer" dah ni.


Terima kasih sudi baca entry ni :)

9



Baru aku tahu ada juga cerita macam ni yg orang buat. Certa ni sangat menarik. Kalau korang tengok, mesti nak tengok lagi.
Hihihi....
p/s: ni bukan promote, okey? 


Terima kasih sudi baca entry ni :)

Sunday, 28 April 2013

My Favourite!

 Tiap-tiap hari kalau saya buka televisyen, siaran pertama yang saya buka ialah Disney XD (617).
Yang kedua, Diva Universal (702).
Kalau tak ada cerita yang saya minat, baru saya tukar siaran lain.
~Cartoon is my life~






(Oscar Oasis <3)
I LOVE IT!
*Mengisahkan haiwan yang melakukan apa-apa cara untuk mendapatkan bekalan hidup
(makanan dan minuman). 

*Oscar- Watak utama. Seekor cicak yang sentiasa mendapat masalah dengan ketiga-tiga - Popy, Buck, dan Harchi - dan ayam juga. Oscar sentiasa cuba untuk menangkap lalat dan mencari air, tetapi kebanyakan perkara tidak keluar dengan betul. Apabila dia mempunyai sesuatu yang menarik, ketiga-tiga mereka cuba untuk mengambil darinya. Walaupun Oscar pula sering cuba untuk mencuri makanan trio itu.

*Popy - musang Fennec, bos kepada Buck dan Harchi, orang yang memberikan perintah. Seperti yang ditunjukkan dalam episod Pronto Express dan Bad Seed, Popy juga seekor haiwan yang tamak.

*Buck - burung bangkai itu, lurus bendul daripada ketiga-tiga itu, dia sentiasa diluluskan apabila Harchi mendapat jeritan daripada Popy.

*Harchi - anjing hutan, otot daripada ketiga-tiga, dia diberi pekerjaan fizikal. Dia biasanya bertindak sebagai kuasa memandu di belakang kereta sambil mengejar Oscar atau ayam dengan kawan-kawannya. Sekiranya mereka mengambil jatuh kolektif, dia yang menangkap semua orang supaya mereka dapat mengelakkan jurang. Kadang-kadang dia juga boleh menunjukkan kebodohannya.




(Kick Buttowski: Suburban Daredevil)
*Mengisahkan seorang pelajar yang meminati aksi-aksi berbahaya denga papan luncur kesayangannya.




(Phineas and Ferb)
*Mengisahkan sepasang adik-beradik yang meminati sains dan dapat mencipta pelbagai jenis projek sains yang mengagumkan manakala perry platypus ( Ejen P) seekor haiwan perisikan yang membanteras jenayah.





(Merlin)
*Mengisahkan seorang ahli sihir muda yang ditugaskan untuk menjaga raja di sebuah kerajaan demi keamanan rakyat.








(Law and Order SVU)
*Mengisahkan sebuah organisasi yang membanteras kes-kes berkaitan jenayah seksual.




Terima kasih sudi baca entry ni :)

Monday, 22 April 2013

#MyFunnyCats


Dari kiri : Abu, Putih, Cicak.
Comel je kan? Macam tuannya... hahaha
(Okey my little cats! Say hello to kak de's friends!)
P E A C E !!!




Terima kasih sudi baca entry ni :)

Monday, 15 April 2013

Rajin-rajinlah belajar



Pujangga sering mengatakan bahawa usaha tangga kejayaan. Memang benar. Sebagai seorang pelajar, kita digalakkan untuk belajar sepertimana Allah S.W.T mewahyukan kepada Nabi Muhammad S.A.W. tentang surah Ikraq. Kepada ibu bapa, adik-beradik, guru-guru, sahabat-sahabat handai, saudara-maraku sekalian, saya berjanji akan melakukan yang terbaik dalam SPM 2013. Maafkanlah saya jika saya melakukan banyak kesilapan dan kesalahan terhadap kamu semua. Sesungguhnya saya hanyalah manusia biasa yang memohon keampunan dan ingin berubah kepada sikap yang lebih profesional.

P/S: Mohon bantuan kalian. Amin...



Terima kasih sudi baca entry ni :)

Sunday, 14 April 2013

Trofi ... trofi... torfi.. #lalalalalalala


Saya tau gambar ni dah lapuk...
Ni antara trofi-trofi yang saya dapat. Ada lebih 15 trofi yang saya dapat sepanjang 5 tahun bersekolah di SMK Seri Berang.
#SAYASAYANGTROFISAYA!!


Terima kasih sudi baca entry ni :)

Saturday, 13 April 2013

My Beautiful Moment...



IN MY MEMORIES <3

Minggu Penulis Remaja 2013 di Nur Lembah Pangsun, Hulu Langat, Selangor.
Kami diberi keistimewaan untuk berkarya di puncak air terjun berdekatan tempat penginapan kami tetapi perlu berkorban sesuatu.
*Kaki Sakit!*
Lepas sampai, semua kesakitan itu hilang. SERONOK!!!
XD



Terima kasih sudi baca entry ni :)

Edit Blog XD


Fuhh...
penat betul edit blog ni. Hampir 2 jam mengadap komputer semata-mata nak baiki blog. Tapi puas hati sebab blog saya dah jadi cantik!
tak sia-sia edit blog lama-lama. barulah bersemangat nak kemaskini blog. :)


Terima kasih sudi baca entry ni :)

Wednesday, 3 April 2013

Penghayatan alam



Fuhh! dah sampai ke destinasi impian!! hahaha... Saat ni adalah saat yang paling diingati seumur hidup saya. Walaupun berjuta-juta batu, kami terpaksa redah, akhirnya kami berjaya!
Yahooo!!!
Kami sayang air terjun,
Kami sayang keindahan, kesempurnaan, kecantikan,
Kami sayang urusetia dan guru pembimbing,
Kami sayang para peserta MPR 2013!!!




Terima kasih sudi baca entry ni :)

Sahabat- sahabat penulis



Ni para peserta MPR bagi kaum lelaki. Hahaha... Sempat lagi korang semua bergambar,ye?! Masa ni, kami bersiap sedia untuk ke air terjun berhampiran tempat penginapan kami. 'Penghayatan alam' la katakan... huhuhu... Kami berjalan-jalan sambil melihat keindahan dan menahan sakit pada kaki tetapi perjalanan yang menyeronokkan! Dari pukul 12.00 tengahari hingga 6.00 petang. Love this memories <3
Terima kasih sudi baca entry ni :)

Minggu Penulis Remaja 2013






NUR LEMBAH PANGSUN, HULU LANGAT, SELANGOR.

Bermula satu pertemuan, berakhir dengan perpisahan. 
Tetapi, persahabatan akan kekal sepanjang hayat.
Di sini kami bertemu, memulakan satu ikatan yang utuh.
bersama pembimbing dan urusetia
serta para peserta
Minggu Penulis Remaja
(MPR 2013)


Terima kasih sudi baca entry ni :)




This blog fully designed by NADYA SHAFIQA|Don't copypaste!|Allright reserved by LIYA WINCHESTER